I dette blogindlæg vil der være fokus på meget mere end bare det at lave et lokkekald.
Vi vil gå i dybden med hvordan du bedst får motiveret barnet, eller det unge menneske, til at udforske naturen, så selvtilliden vokser, og det nære bånd til naturen kan bliver knyttet med succes, allerede fra barnsben.
Læs med her og få masser af input til en gode naturoplevelser, måske er der endda noget du som voksen også kan drage nytte af.
På usikker grund med selvtillid!
Naturen giver børn meget mere end myggestik og flåter, det er et yderst effektivt og omfattende læringsrum hvor de kan afprøve og udvikle både krop og sind. Rent sanseligt er der ikke noget bedre for et nysgerrigt sanseapparat end at komme i kontakt med jord, insekter, blade, milde dufte, tørre grene, våde blade, klistret harpiks, stinkende hjortelort og uglegylp, spidse torne, blødt mos, summende myg og jordhumler.
Det er et virvar af uddannelse og sansemotorisk gymnastik, og alt hvad børnene kan rumme bliver gjort til nyttig information til både krop og sind.
Med det sagt, er det ingen hemmelighed at skoven, for nogle børn og unge kan være et sted forbundet med usikkerhed. Ikke nødvendigvis en lammende usikkerhed, men en følelse af utryghed der kommer til udtryk gennem forsigtighed og et større behov for at være tæt på mor og far når de er ude i naturen.
Skoven kan se overvældende ud. Skovens tætte og nogle gange mørke passager og klaustrofobiske fornemmelser, kan rent sanseligt være krævende for børn at navigere rundt i, hvis de ikke er vante i at sortere alle de oplysninger de bliver bombarderet med.
Oven i det fysiske aspekt kan der være krav der ikke matcher deres evner og kunnen i alt det praktiske arbejde der kan være i forbindelse med en tur i skoven. Hvis i skal lave bål, spise madpakker, opstille telt eller bare vandre langt uden hensigt eller mål, kan barnet blive demotiveret, frustreret og ked af det hvis opgaven ikke matcher evnerne.
Så hvad kan man gøre for at give barnet eller den unge en følelse af motivation og selvtillid der bygger på udvikling af evner og tryghed i naturen?
Lad os tage udgangspunkt i en praktisk opgave, lad os lave et dyrekald.
Flow Teorien
Ligegyldigt hvilken opgave eller leg man vælger til børn, om det er i naturen eller andre steder, stimulerer man barnets udvikling optimalt når barnet er i en tilstand af FLOW.
Flow er en teori formuleret af den Ungarske psykologi professor Mihaly Csikszentmihalyi og tager udgangspunkt i positiv psykologi og beskriver hvilke rammer der skal til for at en person befinder sig i en tilstand af flow.
I kender sikkert følelsen. I er i gang med et projekt eller aktivitet der helt og aldeles opsluger jeres opmærksomhed og tid, i sådan en grad, at når i ser på uret kan der været gået en eller flere timer uden at i har bemærket det. I befandt jer i en tilstand af flow, hvor opgaven har matchet jeres evner og hvor graden af feedback og følelsen af succes har været afgørende og tilstrækkeligt motiverende til at i har kunne fortsætte under vedvarende eller stigende udfordringer.
Flow tilstanden er vigtigt for barnets oplevelse af sammenhæng i naturen og generelt i hverdagen. Behovet for at opleve øjeblikkelig feedback gennem de handlinger de udfører, motiverer og skaber mening i den kontekst barnet befinder sig i og er essentiel for udvikling og troen på egne evner. Selvtillid!
Hvis barnet ikke oplever en sammenhæng og succes mellem handling og resultat, opstår der naturligvis frustration/angst og hvis der gang på gang forekommer nederlag hvor barnets evner er utilstrækkelige i forhold til kravene, bliver barnet demotiveret og finder højest sandsynligt noget andet at give sig til eller bliver ked af det. Barnet er først i flow når evnerne matcher opgaven, det kan vi som voksne være med til at regulere.
På den anden side hvis barnets evner overstiger kravene til opgaven, vil barnet ikke finde opgaven eller resultatet stimulerende, og derved kede sig. Hvilket i sidste ende ikke vil give mod eller lyst til at gentage lignende opgaver med samme gåpåmod.
Grafen nedenunder viser hvilke forhold der skal til for at opnå en tilstand af flow.
Grafen er en visualisering af hvornår barnet opnår en tilstand af flow. Opgavens sværhedsgrad må ikke overstige barnets kompetencer, da det kan fører til 'angst' og stress. Opgaven må heller ikke være for nem, da det kan føre til kedsomhed.
Men når du matcher opgave med kompetencer, kan barnet opnå flow og i løbet af opgaven opleve en stigning i sværhedsgrad og kompetencer da barnet selv kan udvikle og tilpasse færdigheder.
Vores råd til at opnå flow er at starte blødt ud med kravene. Hellere at barnet starter med at kede sig indtil man finder et passende niveau, fremfor at barnet øjeblikkeligt møder en uoverkommelig mur af krav og bliver konfronteret med alle de ting barnet er udfordret i.
Når i efterhånden kender kompetencer og trygheds niveau i forhold til leg og arbejde i skoven, bliver det nemmere at tilrettelægge og udarbejde passende opgaver taget flow i betragtning.
Lad os nu tage udgangspunkt i en praktisk opgave i naturen som vi kan tilpasse og prøve at matche evner med udfordringer.
Dyrekaldet - Sådan gør i.
Et dyrekald er i denne forbindelse en tommeltot størrelses pind, splittet på midten, let udhulet og med et græsstrå i midten. Dette simple legetøj/værktøj kan tages i brug på flere måder. Det svarer til en fløjte som laver den lyd der kommer når du puster gennem et græsstrå du har mellem tommeltotterne. På den ene side er det en opgave vi kan udarbejde for at gennemgå trinene i hvad det vil sige at konstruere sådan et dyrekald, altså at vi laver dyrekaldet for at udvikle evner i snitning, slibning og at bearbejde materialer i skoven.
Det kan også være en opgave hvor vi fokuserer på en fælles proces, med mere hjælp og støtte hvor at flow processen kommer i spil senere gennem leg og sjov med dyrekaldet.
Lige meget hvor fokus ligger fra den voksnes synspunkt, er det vigtigt at barnet oplever flow igennem de forskellige stadier, så hvis barnet har brug for mere støtte til de praktiske aspekter, hvor flow stadig kan opnås gennem hjælp og uddelegering af opgaver, så støt der hvor det giver mening og prøv at opnå større selvstændighed og flow gennem en tilhørende leg efterfølgende.
Dyrekaldet er i hvert fald en måde at sætte mulige tilhørsforhold til naturen i gang, da et simpelt selvlavet dyrekald kan give anledning til leg og læring. Dyrekaldet besidder et trygheds aspekt, da det er en måde at kontakte eller påkalde sig opmærksomhed hvis man kommer lidt væk fra hinanden i en aktivitet eller når man udforsker.
Dyrekaldet kan være en krævende proces, og vi anbefaler den til større børn, fra 8 år opefter.
Trin for trin
Under alle stadier af konstruering af dyrekaldet, skal man overveje den visuelle præsentation, altså eksempler på hvad der skal arbejdes med og hvordan. Hav et dyrekald klar og hav selv kendskab til processen.
En god ide er at forvise:
- Det færdige produkt lavet forinden
- Værktøjer (kniv, sav, snor)
- Teknikker, når man efterhånden kommer til dem.
Præsenter dyrekaldet og hvad den kan, og sæt så hurtigt i gang.
Trin 1: Find en pind
Pinden skal være tommel tykkelse (Voksen tommel) og gerne lang da man altid kan skære til. Processen kan være så lang som det behøves da barnet her undersøger området og måske bestemmer sig og ombestemmer sig for en pind en håndfuld gange. Sæt rammen for hvad der skal ske, og giv plads. Vær gerne tæt på til spørgsmål og guidning.
Træsort er ligegyldigt, bare pinden ikke er rådden, eller frisk, så vi ikke ødelægger nye træer. En falden, tør pind fra et træ vil være fin.
Trin 2: tilpas pinden
Nu skal pinden saves, splittes og snittes til.
Vurder her barnets evner til værktøjet og støt undervejs hvis behovet er der. Hellere at barnet møder støtte fra en voksen, fremfor nederlag gennem for høje krav.
Sav pinden fra begge ender så den ca. er 7-10 cm.
Split pinden i midten på langs, med en kniv hvor i stiller den op højkant og banker knivens blad med en anden pind. Det hedder batoning.
Snit nu en fordybning på indersiden af hver halvdel af pinden, sådan så at der er et hulrum i midten når du samler de to halvdele igen. I Hulrummet skal græsstrået ligge.
Hvis det er for svært at snitte hulrummet, så hav på forhånd en pind med grov sandpapir på, så de kan slibe sig til en fordybning, uden at skulle kæmpe med at vinkle kniven korrekt.
Snit eller sav så en lille rille hele vejen rundt om pindens top til en snor senere, så dyrekaldet kan hænges i lommen eller på tasken. Undgå helst at lave halskæder og armbånd, da det aldrig er smart at løbe gennem en skov med en snor om halsen.
Trin 3: Find græsstrå
Find et græsstrå i kan indsætte i hulrummet. Samme proces her, sæt rammen med et eksempel og lad dem udforske naturen. Græsstrået må gerne være bredt og hellere for langt end for kort.
Indsæt græsstrå og bind snoren i rillen.
Trin 4: Test dyrekaldet
Find nu den rigtige position til græsstrået, den rigtige vinkel med munden og hvor hårdt der skal pustes. Det skulle gerne give en høj og tydelig pive lyd. Udskift græsstrået når det bliver for vådt eller går i stykker. Hav tålmodighed i dette trin, det kan være udfordrende at finde den rigtige kombination af vinkel, græsstrå og pustekraft.
Trin 5: Leg!
Der er som sagt et tryghedselement i at kunne kalde på sine venner eller familie på tværs af skoven med en dyrekald, hvilket er et betydeligt aspekt hvis man ikke føler sig sikker i skovens område. Men det er også et redskab vi kan bruge til aktiviteter som f.eks. gemmeleg.
Udvælg et område legen skal foregå i og leg derefter gemmeleg med dyrekaldende. Reglerne bestemmer i, men brug dyrekaldet til at give lyd til personen der finder. Det er en god og sjov måde at udforske naturen på og samtidig bruge sig dyrekald på en spændende og anderledes måde.
Husk!
Det behøves ikke at tage langt tid er lave dyrekaldet. Det flow handler om er, at matche udfordringer med kompetencer og at give barnet en følelse af succes og en oplevelse med at de lykkedes med en udfordring. Oplevelsen af sammenhæng og mening er vigtigere end at opgaven tager langt tid. Flow foregår også i de små øjeblikke og i legene bagefter.
Hvis børn skal have mod på og motiveres til naturen (og til alt andet for den sags skyld) så skal deres motivation og lyst bygges på baggrund af selvtillids opbyggende succeser, baseret på en tryghed og en viden om at der er støtte at hente hvis de bliver overvældet. Støt op omkring barnets naturlige instinkter i skoven, og giv plads til fantasien.
🎥 Vi har også lavet denne trin for trin guide som video - se den her 👇🏼